دوشنبه , اردیبهشت ۲۴ ۱۴۰۳
قالب وردپرس افزونه وردپرس

گوگل محتوای سایت شما را با الگوریتم های خودش بررسی می کند و در حقیقت بعد از تصمیم گیری الگوریتم ها رتبه و چگونگی نمایش سایت شما مشخص می شود. در این مقاله از seoinsite.ir می خواهیم شما را با الگوریتم های گوگل آشنا کنیم زیرا شما از اولین گام هایتان در سئو آشنایی با الگوریتم های گوگل می باشد. به ادامه این مقاله توجه کنید تا متوجه شوید که سئو از نظر گوگل بخاطر وجود چه الگوریتم هایی ایجاد شده است.

الگوریتم های گوگل را بشناسید

الگوریتم های گوگل (Google Algorithms) همان تعاریف کلی یک الگوریتم را دنبال می کنند. آخرین باری که یک جستجو درون گوگل انجام داده اید را به خاطر بیاورید. هر عبارتی که تایپ کرده باشید، از “سریال آقا زاده” تا “نتایج انتخابات آمریکا ۲۰۲۰” گوگل چند میلیون نتیجه به شما نشان داده تا از بین آنها انتخاب کنید. اما گوگل چطور تصمیم می گیرد چه نتیجه ای را به شما نشان دهد و چگونه و بر چه اساسی این نتایج میلیونی را مرتب سازی می کند؟ بله درست حدس زدید، الگوریتم های گوگل این کار را انجام می دهند.

گوگل الگوریتم های بسیار پیچیده ای برای آماده سازی نتایج جستجو (SERP) دارد و این الگوریتم ها همواره به روزرسانی می شوند. مهم ترین نکته در این بین احتمالا این است که الگوریتم های گوگل هیچ وقت اعلام عمومی نمی شوند. در این بین کارشناسانی وجود دارند که از آخرین بیانیه های گوگل و تحقیقات خود یک شکل کلی از الگوریتم مورد نظر ارائه کرده و برای بهتر شناخته شدن، نامی بر آن می گذارند.

نقش الگوریتم های گوگل در سرچ و سئو چیست؟

کلمات و عبارات کلیدی نقش بسیار مهمی در جستجوی شما ایفا می کنند. الگوریتم اصلی گوگل برای تمام جستجوها استفاده می شود ولی در این شخص جستجو کننده به نوعی الگوریتم را شخصی سازی می کند. به عنوان مثال اگر شخصی “نایک رانینگ زنانه” را جستجو می کند، باید نتایج منحصر به فردی دریافت کند و قطعا نمی خواهد تمام کتانی های نایک به او نمایش داده شود.

این که کدام الگوریتم های گوگل بر نتایج جستجویی که شما مشاهده می کنید تاثیر بگذارند، با کوچکترین تغییری در املا و جا به جایی کلمات در یک عبارت تعیین می شود. سریع انجام شدن این کار نشان می دهد که گوگل الگوریتم های شخصی سازی بسیار گسترده ای را طراحی کرده است. در سال های اخیر توانایی گوگل به اندازه ای رسیده که حتی می تواند از روی عبارتی که جستجو کرده اید، آنچه به آن نیاز دارید را به شما پیشنهاد دهد (Suggested terms) تا نتیجه ای بهتری از جستجوی خود بگیرید. همچنین نوع متفاوتی از الگوریتم برای ارائه یک منوی کشویی از پیشنهادات جستجو بر اساس تاریخچه مرورگر و عوامل دیگر استفاده می شود که قبل از enter کردن توسط کاربر پیشنهاداتی به او ارائه می کند.

سئو (Search Engine Optimization) کاملا تحت تاثیر الگوریتم های گوگل است. همانطور که بالاتر گفتیم الگوریتم ها از کلمات کلیدی برای تعیین کردن رتبه ی صفحات مختلف استفاده می کنند؛ سئو سایت بهترین روش برای گرفتن رتبه در نتایج یک کلمه کلیدی خاص است. استفاده از کلمات کلیدی اولین موردی بود که درباره ی نحوه ی عملکرد الگوریتم های گوگل کشف شد و در ادامه منجر به استفاده ی بیش از حد (Keyword Stuffing) توسط سئو کارها گردید. آپدیت سال ۲۰۱۱ معروف به الگوریتم پاندا این مورد و سایر موارد محتوایی را مورد بررسی قرار داد.

تاثیرگذارترین الگوریتم های گوگل کدامند؟

همانطور که گفته شد این الگوریتم ها قوانین فعالیت موتور جستجوی گوگل هستند. اگر می خواهید در این نتایج حضور داشته باشید و رتبه ی بهتری کسب کنید باید با الگوریتم های گوگل آشنا باشید تا خلاف آن عمل نکنید؛ اگر برخلاف خواسته ی این الگوریتم ها فعالیت کرده باشید، شناسایی و جریمه می شوید. پنالتی گوگل نام دیگر همین جریمه هاست و معمولا با کاهش رتبه ی ناگهانی خودش را نشان می دهد. برای بیرون آمدن از دامنه ی تاثیر منفی الگوریتم ها (رفع پنالتی) روش هایی وجود دارد. در ادامه با تاثیر گذارترین الگوریتم های گوگل به طور خلاصه آشنا می شوید، سئو سامان سعی دارد لیست کاملی از الگوریتم های گوگل برای مطالعه علاقه مندان عزیز گردآوری کرده و هر کدام را به طور مجزا بررسی کند.

الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا مهمترین الگوریتم گوگلمحتوای تکراری، دزدی های ادبی و عدم رعایت کپی رایت، هرزنامه های تولید شده توسط کاربران و استفاده بیش از حد کلمات کلیدی توسط الگوریتم پاندا گوگل شناسایی و جریمه می شوند.

الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن لینک سازی های غیر طبیعی به طور کامل بررسی خواهند شد. چنانچه از لینک های خریداری شده استفاده کنید یا یک انکر تکست را بیش از حد به کار ببرید، الگوریتم پنگوئن شما را پنالتی خواهد کرد.

الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird)

این الگوریتم در مواردی مشابه با پاندا کار می کند. الگوریتم مرغ مگس خوار موارد Keyword stuffing و محتوای کم کیفیت را شناسایی و جریمه می کند.

الگوریتم موبایل

نام های متفاوتی در این زمینه استفاده می شوند که به طور خلاصه یک فعالیت را انجام می دهند. اگر وب سایت شما ورژن مناسب موبایل ندارد و به قول معروف واکنش گرا نیست یا اگر به هنگام استفاده از سایت بر روی دستگاه های موبایل مشکلات خاصی وجود داشته باشد، الگوریتم های موبایل با آن کنار نخواهند آمد.

الگوریتم RankBrain

نداشتن ارتباط خاص با عبارت مورد جستجو، محتوای کم عمق و User Experience ضعیف توسط الگوریتم رنک برین جریمه می شوند. این بدین معنی است که سایت شما بی دلیل در آن عبارت وارد رقابت شده است.

الگوریتم های دارویی گوگل (Medic)

الگوریتم YMYL یا الگوریتم E-A-T نام هایی است که به طور جداگانه در این رابطه به کار رفته است. به طور کلی اگر اعتبار شما در سایت های YMYL کم است یا سیگنال های مربوط به E-A-T را ندارید، منتظر جریمه شدن باشید. این دو الگوریتم وب سایت های غذایی، دارویی و وب سایت های دیگری که با تصمیمات بالقوه ی تغییر دهنده ی زندگی مثل امور مالی، حقوق و آموزش سروکار دارند را مورد بررسی خود قرار می دهند. در اینجا الگوریتم های گوگل سعی دارند از فریب خوردن شما بواسطه ی موتور جستجو، جلوگیری کنند.

الگوریتم Bert

اگر در سایت خود مطلبی دارید که از لحاظ نگارشی ضعیف هستند و شامل عدم تمرکز یا فقدان زمینه ی علمی می شوند، با الگوریتم برت درگیر خواهید بود.

الگوریتم های هسته ی گوگل (Core Updates)

از سال ۲۰۱۷ به آپدیت های بزرگتر الگوریتم های گوگل Core Updates گفته می شود. شفافیت بسیار کمی در مورد این بروزرسانی ها وجود دارد. برخی Google Core Update را پیشرفت، بهبود و رفع باگ های الگوریتم های قبلی گوگل می دانند و برخی دیگر آن را بسته هایی از آپدیت های کوچک به هم پیوسته محسوب می کنند.

اگر می خواهید رتبه های بالایی داشته باشید باید به ساز گوگل برقصید؛ الگوریتم های گوگل نوای این ساز هستند. سئو این سایت با بررسی یکایک آنها سعی دارد اطلاعات جدید و مفیدی ارائه کند و دانستن نظرات شما پس از مطالعه، انگیزه ی ما در این راه خواهد بود.