دوشنبه , اردیبهشت ۲۴ ۱۴۰۳
قالب وردپرس افزونه وردپرس

استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا، روندی است که به ما نشان می‌دهد که چگونه تولید محتوا کنیم و آن را در کجا انتشار دهیم که بهترین نتیجه را بگیریم و به اهداف کسب و کار نزدیک‌تر شویم. البته، افراد زیادی هستند که وظیفه‌شان نوشتن، طراحی و تولید محتوا است. اما استراتژی محتوا، یک مرحله از آن عقب‌تر است و به آن دسته از افراد پاسخ می‌دهد که می‌پرسند: “چه محتوایی باید تولید کنیم و چرا؟”

وظیفه استراتژیست محتوا چیست؟

یک استراتژیست محتوا نیازها و علایق کسب و کار را شناسایی می‌کند و یک برنامه برای تولید و انتشار محتوا ایجاد می‌کند. ویژگی‌های این نقش به اهداف کسب و کار و استراتژی آن بستگی دارد.

شناخت کسب و کار

بدون داشتن چشم انداز خاصی از کسب و کار، استراتژی محتوا نیز وجود نخواهد داشت. استراتژیست محتوا باید بتواند نیازهای اولیه یک کسب و کار را درک کند. به طور ایده آل، یک استراتژیست محتوا می‌تواند مشکلاتی را تعریف کند که به کمک محتوا آنها رفع شوند.

تعیین فرآیند، مدیریت، بررسی

شما باید بدانید که آیا استراتژی محتوا مشکلی از کسب و کار که شما به دنبال رفع آن هستید را حل می‌کند یا نه. این کار می‌تواند شامل مدیریت تیم و بررسی داده‌هایی باشد که باعث موفقیت می‌شوند.

شناخت مخاطبان

نکته‌ای که راجع به محتوا وجود دارد این است که بقیه آن را خواهند دید. بدون وجود مخاطب، چه مشکلی از کسب و کار را می‌توان حل کرد؟ درک و شناخت مخاطبان، می‌تواند شامل ایجاد پرسونا شود. همچنین شما می‌توانید از مصاحبه یا تحقیقات نیز استفاده کنید.

 تعیین هویت برند

برای اینکه یک محتوا هم بتواند پاسخگوی نیاز کسب و کار باشد و هم به سوالات مخاطبان جواب دهد، شاید لازم باشد که شما از لحن و صدایی متناسب با برند خود در محتواهایتان استفاده کنید تا محتواها از انسجام بیشتری برخوردار باشند. این کار به خصوص برای برندینگ و مارکتینگ لازم است. انحراف از یک هنجار تعیین شده ممکن است برای نوشتن محتواهای فنی قابل قبول‌تر باشد.

ایده پردازی

ایده پردازی، فرآیندی است که درآن شما به پیدا کردن راه حل‌های خلاقانه برای مشکلاتی که با آن مواجه هستید، می‌پردازید. این فرآیند می‌تواند شامل طوفان فکری (brain storming) و تفکر در طراحی باشد.

 استراتژی رسانه

به محض این که محتوای شما آماده شد، باید به نوعی در معرض دید مخاطب قرار بگیرد. این کار می‌تواند از طریق شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، ترافیک ارگانیک گوگل یا هر رسانه قابل انتشار دیگری انجام شود. دانستن اینکه چطور رسانه‌ها را باید برنامه‌ریزی کنید، یک مهارت اصلی در این زمینه است.

اجرای برنامه

زمانی فرا می‌رسد که دیگر محتوای شما باید از مفهوم به واقعیت تبدیل شود. اینکه دقیقاً شما چطور این کار را انجام خواهید داد، از یک پروژه به پروژه دیگر کاملا متفاوت است. این فعالیت‌ها می‌تواند شامل ایجاد یک تقویم محتوایی، طراحی یک فریم ورک یا نوشتن خلاصه مطلب باشد.

چگونه استراتژی محتوا بنویسیم؟

استراتژی محتوا برای هر شرکتی متفاوت خواهد بود. اما برای تدوین و نوشتن استراتژی محتوا، یکسری مراحل کلی وجود دارد که تقریبا لازم است تمامی کسب و کارها این مراحل را طی کنند. این مراحل، شما را از تعیین اهدف تجاری به سمت انتشار محتوا می برد.

شناخت اهداف کسب و کار: اولین مرحله برای تدوین استراتژی محتوا، این است که شما اهداف کسب و کار را به خوبی بشناسید. استراتژی محتوا با یک هدف شروع می‌شود؛ اگر هدفی درکار نباشد، پس هیچ استراتژی محتوایی نیز در کار نخواهد بود.

شناخت مخاطبان: دومین مرحله برای نوشتن یک استراتژی خوب، شناخت مخاطبان است. بهتر است که با مخاطبان خود به نوعی ارتباط برقرار کنید و با آنها صحبت کنید. این گونه می‌توانید بفهمید که آنها دقیقا به دنبال چه هستند و چه نیازهایی دارند. برای مثال، می‌توانید از سوال و جواب در استوری اینستاگرام استفاده کنید یا از چت آنلاین بر روی سایت خود استفاده کنید.

تعیین معیارهای کسب و کار: حال باید اهداف و معیارهای خود را تعیین کنید. اگر می‌توانید، مواردی را تعیین کنید که در موفقیت پروژه شما نقش دارند و به آن کمک می‌کنند. برای بیشتر پروژه ها، ۳ تا ۵ معیار کافی است.

پروتوتایپ: نمونه اولیه محتوای خود را جلوی مخاطب بگذارید. در ابتدا، ممکن است این مخاطبان اعضای تیم شما باشند. قرار است آنها با این محتوا چه کار کند؟ آنها نقطه نظرات خود را بیان می کنند و نشانه‌هایی که به اهداف شما اشاره می‌کنند را در نظر می‌گیرند.

ویرایش: زمانی که مخاطب با محتوای شما تعامل می‌کند، آنها را نظاره کنید. ممکن است شما قبل از این که بخواهید نسخه نهایی را انتشار دهید، چندین بار این کار را انجام دهید.

انتشار: محتوای خود را انتشار دهید. تا به این جا شما بررسی کردید که چه کارهایی بیشتر جوابگوی نیاز شماست. حال، باید محتوای مورد نیاز را تولید کنید. به طور ایده آل، کسب اطلاعات بیشتر راجع به محصول و بررسی‌های لازم حتی بعد از انتشار محتوا نیز باید اتفاق بیفتد.