قالب وردپرس افزونه وردپرس

معرفی و بیان تفاوت لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی

لینک سازی داخلی و خارجی

با ساخت لینک ها برای یک سایت می توان آنرا به عنوان سایتی مهم در نظر گوگل جلوه داد. گوگل با استفاده از لینک های داده شده به یک صفحه به میزان اهمیت آن صفحه پی می برد، با استفاده از لینک سازی داخلی و خارجی می توانید به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو کمک کنید. سئو داخلی (on page seo) با لینک سازی داخلی و سئو خارجی (off page seo) با لینک سازی خارجی می توانند مسیر رو به رشدی داشته باشند.

در ادامه به توضیحات بیشتری در رابطه با اهمیت لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی می پردازیم :

لینک سازی داخلی (Internal links) چیست؟

لینک سازی داخلی نوعی لینک سازی است که از داخل سایت به دیگر صفحات سایت لینک داده می شود. لینک های داخلی آدرسی مشابه آدرس اصلی سایت دارند که ادامه ی مسیر به آدرس اصلی سایت اضافه شده و گوگل به همین ترتیب متوجه می شود که لینک، از نوع لینک داخلی است.

صفحه لینک شده به یک انکر تکست باید موضوع مرتبطی با کلمات آن داشته باشد. به طور مثال نمی توانید در رابطه با آموزش وردپرس مطلب بگذارید و انکر تکست آموزش وردپرس را به صفحه ی آموزش نقاشی لینک کنید. با این کار گوگل سایت لینک شده را سایتی با محتوای بیهوده تصور می کند.

منظور از لینک سازی داخلی، لینک سازی هدفمند برای هر کلمه کلیدی برای صفحه مربوط به آن کلمه می باشد. هر کلمه کلیدی باید صفحه هدف (landing page) جداگانه ای داشته باشد تا گوگل متوجه شود که سایت به صورت تخصصی در حال فعالیت روی کلمه های مطرح شده است. مثلا یک سایت پزشکی که در حوزه ی قلب و عروق فعالیت دارد نباید تمام صفحات خود را با کلمه ی کلیدی جراحی قلب محتوا گذاری کند بلکه باید عنوان های مختلف و کلمات مرتبط دیگر را هم مورد بررسی قرار داده و مقالات جامع تری ارائه دهد. این که مثلا ۲۰ مقاله با عنوان جراحی قلب بگذاریم نه تنها به سئو سایت کمک نمی کند بلکه گوگل را نیز برای انتخاب صفحه هدف گمراه می کند و در واقع نمی داند کدام صفحه شما را باید در نتایج خود نمایش دهد و همین موضوع باعث افت رتبه شما در گوگل خواهد شد.
هم چنین لینک سازی داخلی باعث افزایش سرعت ایندکس شدن سایت نیز می شود، زیرا خزنده های گوگل با استفاده از لینک ها می توانند به همه جای سایت سر بزنند و سایت را با سرعت بیشتری ایندکس کنند.

علاوه بر تأثیر خوب لینک سازی داخلی روی گوگل، با این کار می توان باعث بهبود تجربه کاربری یا (User Experience) نیز شد، زیرا در صورتی که مطالب تولید شده واقعا جذاب و کاربردی باشد و کاربران از خواندن مقالات لذت ببرند، اگر مطلبی به عنوان مطلب پیشنهاد شده توسط نویسنده ارائه شود، قطعا مقاله ی بعدی نیز توسط کاربران خوانده خواهد شد. همین موضوع باعث ماندگاری بیشتر کاربران در سایت و مشاهده صفحات بیشتر خواهد شد که نتیجه نهایی آن بهبود سئو را رقم خواهد زد.

لینک سازی خارجی (External Links)

تصور کنید که قصد خرید محصول جدیدی که به تازگی به بازار آمده را دارید. بعد از این که وارد فروشگاهی می شوید، نماینده فروش آن برند به سرعت به توضیح در رابطه با آن محصول می پردازد تا شما را متقاعد کند که محصول مفیدی را برای فروش دارد. ممکن است احساس کنید که آن شخص فقط قصد فروش محصولش را دارد و در خرید آن کالا هنوز هم دودل باشید. کافی است در همین زمان دوستی قدیمی ای از راه برسد و به شما بگوید این کالا را استفاده کرده و بسیار برایش مفید واقع شده است.
بدون شک تازه می توانید باور کنید که حرف های نماینده فروش در رابطه با آن محصول درست بوده و به آن کالا اعتماد خواهید کرد.

با این مثال می توانید بهتر معنی لینک سازی خارجی را درک کنید. گوگل با ورود به سایت شما مطالب شما را با دقت بررسی کرده است ولی هنوز به عنوان سایتی محبوب در نظرش قرار نگرفته‌اید مگر این که سایت، وبلاگ و یا انجمنی که از امتیاز خوبی در نظر گوگل برخوردار است، شما را تأیید کند. گوگل نیز به تایید دیگران بیشتر از توضیح خودتان اهمیت خواهد داد.
با افزایش تعداد تأییدهایی که از طرف سایت های دیگر می‌گیرید بیشتر و بیشتر در نظر گوگل محبوبیت پیدا می کنید.
آنچه در محبوب شدن سایت مشکل است این است که کاربران زیادی به صورت طبیعی شما را به یکدیگر پیشنهاد نخواهند داد و این مسیر با سرعت بسیار کمی پیش خواهد رفت.

به همین دلیل است که سئو کاران به تولید بک لینک به صورت مصنوعی می‌پردازند تا با تولید تعداد زیادی لینک های خارجی، سایت را با سرعت بیشتری به صفحه‌ اول موتورهای جستجو (SERP) برسانند.
با این حال این نکته را در نظر داشته باشید که ایجاد محبوبیت مصنوعی از نظر الگوریتم پنگوئن گوگل تقلب بوده و اگر به سایت شما شک کند پنالتی خواهید شد.
پنالتی شدن سایت توسط گوگل باعث می شود که با کلمه کلیدی انتخاب شده برای همیشه از صفحه ی موتورهای جستجو حذف شده و با سرچ کردن آن کلمه سایت برای کاربران هرگز نمایش داده نشود.

مطلب پیشنهادی

ارتباط بازاریابی محتوا و سئو سایت

بازاریابی محتوا چیست؟ از طرف دیگر ، بازاریابی محتوا شامل ایجاد صفحاتی در سایت شما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *