قالب وردپرس افزونه وردپرس

انتخاب دامنه مناسب برای گرفتن نتیجه بهتر در سئو !

انتخاب دامنه مناسب برای گرفتن نتیجه بهتر در سئو !

مطمئناً انتخاب دامنه برای یک کسب و کار بسیار هیجان انگیز است. در این مرحله معمولاً همه چیز به خوبی برنامه ریزی شده و انرژی کاری زیادی در شما نهفته است، با این حال اگر در انتخاب دامنه وب سایت تان اشتباه کنید، شک نکنید که دردسر بزرگی گریبانتان را خواهد گرفت.

نکات انتخاب دامنه

از انتخاب دامنه تطبیق دقیق پرهیز کنید

بسیاری از کارشناسان سئوی تازه کار، انتخاب یک دامنۀ تطبیق دقیق (Exact Match Domain) را راه حلی آسان برای دست یافتن به رتبه های گوگل می دانند. اما دامنه تطبیق دقیق چیست؟

یک دامنه تطبیق دقیق، نام دامنه ای است که کلمه کلیدی اصلی وب سایت در آن وجود دارد. این نوع دامنه در بین متخصصان سئو با نام دامنه کلمه کلیدی (یا Keyword Domain) نیز شناخته می شود.

برای مثال، فرض کنید می خواهید وب سایت تان برای کلمه کلیدی “هتل های ارزان” یا “Cheap Hotels” در نتایج جستجوی گوگل رتبه بالایی را به دست آورد. در این شرایط اگر بخواهید دامنه ای تطبیق دقیق برای وب سایت خود انتخاب کنید، دامنه انتخابی تان cheaphotels.com خواهد بود.

در سال ۲۰۱۲، گوگل متوجه شد بسیاری از وب سایت ها با انتخاب دامنه Exact Match قصد ارتقا و بهبود وضعیت سئوی خود را دارند.

اما زمانی که گوگل متوجه این موضوع شد با یک بروزرسانی بزرگ همه وب سایت ها را غافلگیر کرد. این بروزرسانی، آپدیت Exact Match Domain نام داشت. انتخاب دامنه تطبیق دقیق برای وب سایت، ایده چندان جالبی به نظر نمی رسد.

انتخاب نام برند به عنوان نام دامنه

امن ترین و آسان ترین راه برای انتخاب دامنه استفاده از نام تجاری است. چرا؟ زیرا مشتریان شما را با نام تجاری تان به خاطر می سپارند و بیشترین ترافیکی که وارد وب سایت تان می شود از جستجوی ناوبری (Navigational Search) است.

جستجوی ناوبری یا Navigational Search چیست؟

جستجوی ناوبری یا Navigational Search، نوعی کوئری جستجو است که در آن کاربر سعی می کند وب سایت شما را به هر نحوی پیدا کند. کاربر با هر ادبیاتی می تواند یک نام برند را جستجور کرده و آن سایت و صفحات دیگرش در اولین رتبه قرار بگیرند.:

تفاوت وب سایت برند با یک وب سایت معمولی

برای آنکه بتوانید سیگنال های نام تجاری ایجاد کنید، فعالیت در زمینه سئو و بازاریابی محتوا به تنهایی کافی نیست. در عوض، شما باید در بیشتر فعالیت های مرتبط با برندسازی مشارکت داشته باشید:

کارمندانی داشته باشید که برای برند یا کمپانی تان فعالیت می کنند.

آدرس محل کار مشخص داشته باشید.

فرم تماسی دقیق به همراه چند خط تلفن واقعی داشته باشید.

کارمندانی واقعی برای پاسخگویی به تماس ها داشته باشید.

تجارت تان قانونی و ثبت شده باشد.

مشتریانی داشته باشید که نام تجاری تان را جستجو کنند.

بسیاری از مردم راجع به برند شما با یکدیگر گفتگو کنند.

حتی افراد سرشناس شرکت گوگل، مانند اریک اشمیت و مت کاتس، نیز معتقدند سیگنال های نام تجاری روشی است که گوگل از طریق آن می تواند تفاوت بین یک وب سایت کم کیفیت با یک وب سایت برند را متوجه شود.

واما همۀ این توضیحات چه ارتباطی با سئو و نام دامنه سایت دارد؟ می توانم در پاسخ به این سوال بگویم هر ارتباطی که فکرش را بکنید. نام تجاری شما باید همان نام دامنه تان باشد، زیرا همین موضوع در آینده به مهم ترین فاکتور برای داشتن یک وب سایت معتبر تبدیل خواهد شد.

پس، تکلیف کلمات کلیدی چیست؟

اگر بخواهم مختصر و ساده توضیح بدهم باید بگویم کلمات کلیدی دیگر مانند گذشته اهمیت ندارند. با گذشت زمان و رشد محبوبیت و تجارت شما، گوگل و دیگر موتورهای جستجو یاد می گیرند نام تجاری تان را با کلمات کلیدی مد نظرتان ارتباط دهند.

برای مثال، وب سایت بامیلو را در نظر بگیرید. نام تجاری بامیلو هیچ ارتباطی با کلمه کلیدی “فروشگاه اینترنتی” ندارد. با این حال در زمان جستجوی این کلمه گوگل چه کاری انجام می دهد؟ گوگل تمام حساب های شبکه های اجتماعی، اپلیکیشن های مرتبط و اطلاعات موجود درباره بامیلو را نمایش می دهد.

تشخیص نام تجاری از کلمه عادی برای گوگل آسان است

نام تجاری شما بسیار مهم تر از نام دامنه تان است، اما نام دامنه تان باید بر اساس نام تجاری تان انتخاب شود. اگر برای انتخاب نام تجاری دچار مشکل هستید می توانید یک کلمه ابداع کنید یا چند کلمه را با یکدیگر ترکیب کنید. برای مثال وب سایت دیجیاتو از این روش برای انتخاب دامنه و نام تجاری استفاده کرده است.

انتخاب دامنه Com.

داشتن یک دامنه سطح بالا می تواند تاثیر خوبی بر روی سئوی سایت تان داشته باشد. در حال حاضر دامنه com. رایج ترین دامنه سطح بالا است.

شاید شما برای انتخاب یک دامنه غیر از com. دلایل خودتان را دارید، اما پیشنهاد می کنم در انتخاب دامنه وب سایت تان دقت کنید. برای مثال وب سایت های اسپم بسیاری بر روی دامنه های biz. و us. راه اندازی شده اند و گوگل تمرکز ویژه ای بر روی این دامنه ها دارد. در حال حاضر، پسوند com. ساده ترین، امن ترین و آسان ترین پسوند موجود برای انتخاب دامنه است.

نکاتی برای انتخاب بهترین نام دامنه

در آخر تصمیم دارم این مقاله را با ارائه نکاتی برای انتخاب دامنه جمع بندی کنم:

در دامنه خود از اعداد استفاده نکنید: زمانی که فردی نام دامنۀ شما را از شخص دیگری می شنود، نمی داند که در زمان تایپ دامنه باید از عدد استفاده کند یا آن را به شکل حروف بنویسد. برای مثال وب سایت Number1.com می تواند به شکل NumberOne.com نیز نوشته شود. توجه داشته باشید که استفاده از اعداد در دامنه بر روی سئوی سایت تان تاثیر منفی ندارد و تنها مخاطب را گمراه می کند.

از اشتباهات املایی عمدی پرهیز کنید: شاید در نگاه اول انتخاب دامنه (یا حتی نام تجاری) همراه با اشتباه املایی خلاقانه به نظر برسد. اما باید بدانید که در بیشتر مواقع این خلاقیت مخاطبانتان را گمراه می کند. بسیاری از مردم به خصوص ایرانی ها با املای زبان انگلیسی مشکل دارند. استفاده از یک غلط املایی به صورت عمدی تنها یادآوری دامنه تان را برای مخاطبان دشوارتر می کند.

از ترکیب چند کلمه برای ایجاد نام دامنه طولانی استفاده کنید: استفاده از این روش می تواند بسیار خلاقانه باشد و مشکلی برای سئوی شما بوجود نمی آورد. البته باید توجه داشته باشید که ترکیب کلمات تان کاملاً قابل فهم است و مخاطب را دچار کج فهمی نمی کند. برای مثال در نگاه اول دامنه MensExchange.com یک دامنه معمولی به نظر می رسد، اما کافیست آن را با حروف کوچک بنویسید تا متوجه شوید می توان آن را به شکل دیگری نیز خواند!

در انتخاب دامنه از خط فاصله استفاده نکنید: معمولاً کاربران به راحتی محل قرارگیری خط فاصله در دامنه را فراموش می کنند. استفاده از خط فاصله در URLهای درون وب سایت بسیار رایج است، اما استفاده از آن در نام دامنه ایدۀ جالبی نیست. دامنه کوتاه انتخاب کنید: یک دامنه در بدترین حالت باید ۱۵ کاراکتر داشته باشد.

اگر می خواهید یک سایت ایجاد کنید بهترین کار در صورتی که آشنایی لازم را ندارید شروع کار با یک سئو کار حرفه ای است. جدا از آموزش های رایگان سئو که در اختیار کاربران در صفحه مقالات قرار می دهیم آماده ارائه مشاوره های تلفنی نیز هستیم می توانید با شماره تماس ما در ارتباط بوده و سبب پیشرفت سایت و قرار گرفتن آن در مسیر درست باشید.

مطلب پیشنهادی

هیچ مقاله ای را بدون هدف و تنها ایجاد نکنید!

محتوای تنها چیست؟ محتوای تنها ، محتوایی است که از پست ها یا صفحات دیگر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *