قالب وردپرس افزونه وردپرس

معرفی الگوریتم کبوتر گوگل و تاثیر این الگوریتم بر روی رتبه بندی سایت چیست؟

معرفی الگوریتم کبوتر گوگل و تاثیر این الگوریتم بر روی رتبه بندی سایت چیست؟

گوگل بعد از چند الگوریتم اولیه خود الگوریتم کبوتر را نیز مورد استفاده قرار می دهد. ما در این مقاله برایتان این الگوریتم را معرفی و کاملا آن را برایتان شرح خواهیم داد. به ادامه مقاله برای آشنایی با الگوریتم کبوتر توجه کنید در دیگر مقاله های ما نیز الگوریتم های دیگر گوگل و آموزش های رایگان سئو قرار دارد که شما می توانید از آنها استفاده کنید.

الگوریتم کبوتر چیست؟

الگوریتم کبوترمی‌دانید که گوگل یک موتور جست و جو است که کارش با محتواست اما چیزی که جالب است، این است که الان دیگر فقط متن و تصویر و صدا برای گوگل محتوا نیستند بلکه مکان (لوکیشن) هم محتوا به حساب می‌آید! گوگل هم به خاطر اینکه بتواند از این محتوا به درستی استفاده کرده و کار را برای کاربرانش راحت‌تر بکند، الگوریتم جدیدی ایجاد کرده و اسم آن را کبوتر گذاشته است. این الگوریتم در سال ۲۰۱۴ توسط گوگل معرفی شد.

رتبه بندی در گوگل

حقیقت تاثیر رتبه بندی گوگل بسیار پیچیده است که می توانید با خواندن دیگر مقاله های ما به آنها پی ببرید اما برای توضیح رابطه الگوریتم کبوتر و رتبه بندی سایت ها باید بگوییم که:

الگوریتم کبوتر نمایش نتایج را بر اساس موقعیت مکانی جستجو انجام می دهد برای مثال نمایش یک کسب و کار که شما به دنبال استفاده از خدمات آن هستید را در نزدیک ترین موقعیت به شما معرفی خواهد کرد.

الگوریتم کبوتر و ترافیک

۳۷ درصد افراد ترافیک وبسایت‌شان کمتر شده است و از طرف دیگر، ۲۸ درصد افراد، ترافیک وبسایت‌شان بیشتر شده است.

۸۷ درصد افراد فقط شاهد تغییرات جزئی (مثبت و منفی) شده‌اند.

همانطور که از نمودار و از خلاصه یافته ها هم می‌بینید، اکثر افرادی که در این مطالعه بررسی شدند، فقط تغییرات جزئی دیده اند. البته بخشی از این کسب و کار ها هم وجود دارند که از کاهش ترافیک وبسایت‌شان شاکی بودند! پس اینجا یک مسئله پیش می‌آید و آن هم این است که آیا این کاهش در ترافیک می‌تواند نتیجه افزایش کیفیت باشد؟ اگر برای شما هم پیدا کردن جواب این سوال جالب است، پیشنهاد می‌کنم حتما بخش بعدی را مطالعه کنید.

الگوریتم کبوتر و نرخ تبدیل

۲۴ درصد افراد ترافیک وبسایت شان بدتر شده در حالیکه ترافیک ۱۹ درصد افراد بهتر شده است.

۵۸ درصد افراد در دوره قبل و بعد از اعمال الگوریتم کبوتر، هیچ تغییری ندیده‌اند.

بدون شک، الگوریتم کبوتر بر روی میزان مرتبط بودن نتایج جست و جو تاثیر گذاشته است و این کار خودش باعث جابجا شدن تعداد ورودی وبسایت های مختلف می‌شود. می‌پرسید چطور؟ دو دلیل اصلی می‌تواند پشت این قضیه وجود داشته باشد:

کاهش محدوده جغرافیایی نتایج جست و جو

تغییر اندازه پک (گروه) نتایج از ۷ به ۳ (این مورد با تمام جزئیات در بخش بعد بررسی می‌شود).

نظر متخصصین سئو این است که با اینکه الگوریتم کبوتر ممکن است ترافیک یک وبسایت را تا حدی پایین بیاورد، اما از طرف دیگر، چون نتایج برای کاربران بیشتر شخصی سازی شده‌اند و به اصطلاح مرتبط‌تر هستند، باعث افزایش نرخ تبدیل کاربران هم می‌شود. بگذارید این مسئله را با یک مثال برای شما روشن‌تر بکنم: فرض کنید که در دوران قبل از الگوریتم کبوتر، ۳۰ کاربر وارد وبسایت شما می‌شدند و از این تعداد، فقط ۶ نفر از شما خرید می‌کردند (تبدیل کاربر به مشتری یا CRO) یا آدرس ایمیل‌شان را به شما می‌دادند (تبدیل کاربر به سرنخ). اما الان که الگوریتم کبوتر بر روی موتور جست و جوگر گوگل اعمال شده است، شما از فهرست نتایج بعضی جست و جو ها حذف شده‌اید ولی در عوض محتوای وبسایت‌تان به محتوای جست و جوی کاربر مرتبط تر است. یعنی چه؟ یعنی اینکه به جای ۳۰ نفر، ممکن است ۱۵ نفر وارد وبسایت شما شوند ولی از این تعداد، ۱۰ نفر از شما خرید کرده و یا اطلاعات‌شان را به شما می‌دهند. پس با اینکه ترافیک وبسایت شما پایین آمده است، اما نرخ تبدیل‌تان هم بیشتر شده است.

هر الگوریتم تازه‌ای که وارد دنیای جست و جو می‌شود، متاسفانه همیشه خبر خوب به همراه ندارد! چون همیشه کسب و کارها و وبسایت‌هایی هستند که به نوعی ضرر می‌کنند. مثلا زمانی که این الگوریتم برای اولین بار در آمریکا و بعدها در انگلستان و استرالیا اعمال شد، عبارات مربوط به شغل یابی تا حد ۶۸ درصد کاهش پیدا کردند و علاوه بر آن، کسب و کارهای املاک آنلاین هم شاهد کاهش ۶۳ درصدی شدند. این کار باعث شاکی شدن خیلی از کسب و کارها شده بود.

اما همیشه باید جنبه مثبت قضیه را هم دید! درست است که بعضی کسب و کارها از این قضیه ضرر کردند، اما همین الگوریتم باعث ایجاد و رشد انواع جدیدی از کسب و کارها هم شد.

امیدواریم اطلاعات لازم را در مورد الگوریتم کبوتر بدست آورده باشید همچنین برای بهبود سئو سایت و آموزش روش های بیشتر می توانید از مقاله های رایگان اموزش سئو ما استفاده کنید و یا اینکه با شماره تماس های ما ارتباط بگیرید.

مطلب پیشنهادی

ارتباط بازاریابی محتوا و سئو سایت

بازاریابی محتوا چیست؟ از طرف دیگر ، بازاریابی محتوا شامل ایجاد صفحاتی در سایت شما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.