قالب وردپرس افزونه وردپرس

اصطلاحات تخصصی سئو

اصطلاحات تخصصی سئو

اگر شما نیز از آن دسته از افراد هستید که عناوینی از این اصطلاحات سئو شنیده اید اما اطلاعات دقیقی ندارید باید بگوییم که جای نگرانی نیست زیرا ما در این سری از مقالات برایتان این عناوین را شرح خواهیم داد و قطعا به پاسخ بسیاری از سوالات خود خواهید رسید. بعد از آشنایی کلی با سئو که در مقالات پیشین انجام شد در این سری از مقالات ما می خواهیم شما را با برخی از اصطلاحات پرکاربرد و تخصصی سئو آشنا کنیم.

متن جایگزین تصاویر (Alt Text)

متن جایگزین یا همان Alternative Text، توصیفی متنی از محتوای تصویر است که در حالت عادی به کاربران نمایش داده نمیشود و در صورت لود نشدن تصویر توسط مرورگر جایگزین تصویر شده و برای کاربران قابل رویت خواهد بود. این اتفاق زمانی میافتد که کاربر اجازه لود شدن تصویر در مروگر خود را نداده باشد و یا با توجه به سرعت پایین اینترنت زمان زیادی برای نمایش صحیح تصاویر سایت نیاز باشد. زمانیکه نشانگر موس را بر روی عکس قرار میدهیم متن جایگزین نمایش داده نمیشود، عبارتی که در این شرایط دیده میشود در واقع title تصویر است. برای بهینه سازی تصاویر سایت استفاده از متن جایگزین اهمیت ویژه ای دارد زیرا موتور جستجوی گوگل توجه ویژه ای به آن در شناسایی تصاویر میکند.

بک لینک (Backlink)

بک لینک یا لینک ورودی (inbound link) به صفحاتی گفته میشود که از درون آنها لینک مستقیم به صفحه اصلی یا یکی از صفحات داخلی سایت شما وجود دارد. بک لینک ها به ربات های گوگل کمک میکنند تا ارتباط موضوعی صفحات وب را تشخیص داده و صفحات جدید را در سطح اینترنت شناسایی کنند. بک لینک یکی از فاکتورهای مهم گوگل برای تعیین میزان اعتبار و محبوبیت یک صفحه است و بر جایگاه آن در نتایج جستجو تاثیر زیادی دارد. ارزش بک لینک معمولا به موضوع صفحه لینک دهنده، اعتبار آن مربوط میشود. زیاده روی در خرید بک لینک میتواند موجب جریمه سایت شما توسط الگوریتم پنگوئن گوگل نیز شود.

ضریب خروج (Bounce Rate)

ضریب خروج هم برای صفحه و هم برای سایت (متوسط صفحات) محاسبه میشود. زمانی که یک کاربر صفحه سایت شما را باز کرده و بدون مشاهده هیچ صفحه دیگری از آن خارج میشود عملا Bounce اتفاق افتاده است. نسبت کاربرانی که سریعا از صفحه خارج میشوند به تعداد کل کاربرانی که وارد صفحه شده اند را ضریب خروج یا همان Bounce Rate می نامیم. در مقاله محتوای دوستانه گفتیم که چگونه می توانید کاربران را جذب کنید و آن ها را به کاربران دائمی خود تبدیل کنید.

لینک شکسته (Broken Link)

لینک شکسته در نحوه نمایش و ظاهر تفاوتی با لینک های معمول ندارد تفاوت اصلی به صفحه ای که کاربر به آن ارجاع داده میشود مربوط است. اگر صفحه ای که به آن لینک داده شده در دسترس نباشد و با یکی از خطاهای مختلفی مواجه شود در عمل یک لینک شکسته محسوب میشود. ممکن است شما یه یک سایت دیگر لینک داده باشید ولی بعد از مدتی آن سایت از دسترس خارج شده و یا فعالیت خود را متوقف کند. در این صورت لینک شما به صفحه ۴۰۴ منتهی میشود. همچنین در شرایطی که یکی از صفحات سایت شما از سایت های دیگر لینک دریافت کرده باشد و آن صفحه را حذف کنید عملا همه این لینک ها Broken Link خواهند شد.

کنیبالیزیشن (Cannibalization)

در اغلب موارد Cannibalization زمانی رخ می‌دهد که دو یا چند صفحه از سایت ما برای یک کلمه یکسان یا چند کلمه کلیدی بسیار مشابه و نزدیک به یکدیگر بهینه شده باشند. در این صورت گوگل نمی‌تواند تشخیص دهد که کدام یک از این صفحات پاسخ بهتری برای عبارت جستجو شده ارائه می‌دهند و هر دو آن‌ها را در نتایج گوگل نمایش می‌دهد تا خود کاربر در این مورد تصمیم‌گیری کند. ۹مشکل اصلی این‌جاست که؛ اگر هر دو صفحه ما دارای موضوع و هدف یکسان باشند، کاربران نیز متوجه تفاوت آن‌ها نخواهند شد به صورت تصادفی روی آن‌ها کلیک می‌کنند. این موضوع شانس کسب آمار کلیک بیشتر و جایگاه بهتر را از این صفحات می‌گیرد. به این ترتیب صفحات سایت ما در حال نابود کردن فرصت‌های رتبه گیری یکدیگر خواهند بود.

نرخ کلیک (CTR)

عبارت CTR مخفف سه کلمه Click Through Rate است که در فارسی به آن نرخ کلیک کاربران میگوییم. این عدد که گزارش آن در پنل گوگل سرچ کنسول به تفکیک کلمه کلیدی و صفحه قابل مشاهده است، به ما نشان میدهد که هر صفحه از سایت ما چقدر مورد توجه کاربران در صفحه نتایج جستجو (SERP) قرار گرفته است. CTR به صورت درصد اعلام میشود و عددی بین ۰ تا ۱۰۰ است.

ایندکس (Index)

اصطلاح ایندکس در واقع برای موتورهای جستجو تعریف میشود. گوگل و سایر موتورهای جستجو پس از مشاهده هر صفحه از اینترنت یک نسخه از آن را بر روی دیتابیس خود ذخیره میکنند و از آن برای بررسی موضوع صفحه و تعیین جایگاه آن در نتایج جستجو استفاده میکنند. Index Google در واقع دیتابیس عظیمی از محتوای صفحات وب است که بر روی سرورهای گوگل ذخیره شده است.

تعدادی از پرتکرار ترین اصطلاحات را برایتان شرح دادیم و اطلاعات کاملی از هر اصطلاح در دسترس شما قرار گرفت. در مقالات آینده آموزشی ما با مواجه شدن با چنین اصطلاحاتی دیگر برای شما گیج کننده نخواهد بود. همچنین می توانید از طریق شماره تلفن ما با ما تماس گرفته و مشاوره های خوبی از کارشناسان ما بگیرید.

مطلب پیشنهادی

پنج مرحله در SEO برای انتقال وب سایت خود به هاست جدید

همه ما آرزو داریم که اولین بار بتوانیم همه کارها را به درستی انجام دهیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *