SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization (بهینه سازی موتور های جستجو) است که این عبارت به صورت عامیانه و همگانی است، اما اگر بخواهیم دقیق تر و تخصصی تر به این موضوع نگاه کنیم کلمه SEO مخفف عبارت Search Exprience Optimization است که این عمل موجب افزایش کیفیت وب سایت شما می شود.
سئو (بهینه سازی موتور های جستجو) به منظور فریب دادن یا دستکاری کردن موتور های جستجو ایجاد نشده است. بلکه برگرفته از نیاز های موتور ها جستجو است و برای راحت تر کردن کار آنها به وجود آمده است.
تا به راحتی بتوانند وب سایت ما را آنالیز کنند و در نتایج مطلوب قرارمان دهند.
سئو کردن وب سایت ها، کار شخصی به نام سئوکار است که او با شناخت الگوریتم های رتبه بندی گوگل بتواند به راحتی شمارا به مقصد نهاییتان برساند.
چه اتفاقی در SEO می افتد؟
-
کیفیت ترافیک:
یک مثال ساده میزنم: شما میتوانید همه بازدیدکنندگان را در دنیا جذب کنید، اما اگر به سایت شما میآیند، گوگل به آنها میگوید که شما یک منبع برای خرید و فروش کامپیوترهای Apple هستید در صورتی که شما واقعاً یک کشاورز هستید که سیب میفروشد، این ترافیک عالی نیست. پس این که شما به صورت دروغی و اشتباهی بخواهید ترافیک داشته باشید نه برای گوگل جذاب است و نه برای بازدیدکننده.
-
مقدار ترافیک:
هنگامی که شما افراد مناسب را دارید که از طریق صفحات نتایج موتور جستجو کلیک میکنند (SERPs)، باعث می شود که ترافیک بیشتری به وجود آید که نتایج آن مطلوب تر و بهتر است.
-
نتایج آلی:
تبلیغات بخش قابلتوجهی از بسیاری از SERPs را تشکیل میدهند. ترافیک ارگانیک، هر ترافیکی است که شما مجبور به پرداخت آن هستید.
SEO به چه صورت کار میکند:
شما ممکن است یک سؤال را در یک باکس جستجو Google ،Yahoo! ،Bing یا هر موتور جستجوی مورد استفاده خود بنویسید،سپس بلافاصله با یک لیست طولانی از پیوندها به صفحات وب که به صورت جادویی پاسخگو هستند و به طور بالقوه می تواند به سوال شما پاسخ دهند رو به رو می شوید.
درست است. اما آیا تاکنون به این فکر کرده اید که چه چیزی در پشت لیست های جادویی و پیوندها قرار دارد که میتواند سوال مارا درک کنند و به آن پاسخ دهند؟
من به شما می گویم: Google (یا هر موتور جستجوی دیگری که استفاده می کنید) خزنده (Crawler) ای دارد که اطلاعات مربوط به تمام مطالبی را که در اینترنت وجود دارد را جمع می کنند. خزنده ها تمام ۱ و ۰ ها را به موتور جستجو باز می گردانند تا یک فهرست ایجاد کنند. سپس این فهرست از طریق الگوریتمی تغذیه می شود که سعی می کند تمام داده ها را با پرس و جو شما مطابقت دهد. و در آخر با گذشتن از این مراحل جواب سوال شما به صورت لیستوار برایتان نمایش داده می شود.
سئو کلاه سیاه چیست؟
سئو کلاه سیاه به مجموعه اقدامات تکینیک ها و استراتژی های غیر قانونی و غیر اخلاقی گفته می شود که به منظور دور زدن الگوریتم های گوگل و دریافت رتبه بالا و خوب از طریق روش های مخرب صورت می گیرد. هدف اصلی و نهایی سئو کلاه سیاه دریافت رتبه بهتر و بالا تر است و اصلا توجهی به مخاطبان و بازدیدکنندگان ندارد.
برای سئو کردن باید شما از جدید ترین اخبار ها و تغییرات الگوریتم های گوگل با خبر باشید. اما مبحثی که برای سئو کاران کلاه سیاه وجود دارد این است که آنها با وجود اینکه از این اخبار و تغییرات با خبرند، اما همجنان روش خود را ادامه میدهند و قصد ندارند نرده بان را پله پله بالابرند، به همین دلیل گوگل دست به کار می شود و با جریمه های سنگین او مواجه می شوند.
برخی از تکنیک های کلاه سیاه:
- کامنت های اسپم
- محتوای کپی
- محتوای غیر قابل مشاهده
- Doorway page
- به کار بردن کلمات کلیدی زیاد
- تبادل لینک
- محتوای تکراری
- خرید لینک
- و …
سئو کلاه سفید چیست؟
منظور از سئو کلاه سفید عملکرد صحیح، استفاده از تاکتیک ها و روش های اخلاقی متناسب با خواسته های گوگل و الگوریتم های آن است.
برخی از تکنیک سئو کلاه سفید:
- تمرکز برروی تجربه کاربری
- لینک سازی صحیح
- استفاده از اسکیما برای رسیدن به صدر جدول
- در اولویت قرار دادن نسخه موبایل
- جستجو کلمات کلیدی
- و …
مهمترین مراحل سئو وب سایت:
سئو یک فرایند پیچیده و زمان بر است که راه و روش های مختلفی برای رسیدن به هدف یعنی کسب جایگاه بهتر در گوگل دارد.
برای این کار نیاز به سه مورد اصلی و مهم دارید که عبارتند از:
۱. سئو تکنیکال:
رعایت استاندارد های کدنویسی، بالا بردن سرعت وب سایت، رفع باگ های وب سایت، نشانه گذاری استاندارد، طراحی نسخه ریسپانسیو و .. از موارد سئو تکنیکال هستند. که قطعا قبل از شروع به فعالیت نیاز به یک بستر مناسب است. آن هم وب سایتی قدرتمند و آماده است.
۲. بازاریابی محتوا:
بازار یابی محتوا شامل مواردی همچون تولید محتوای ارزشمند، شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند، آنالیز رقبا، تدوین استراتژی محتوایی، لینک سازی داخلی و خارجی، برچسب گذاری و … است. یک نکته مهم هم در نظر داشته باشید آن هم این است که موفق شدن در سئو بدون بازاریابی محتوا غیر ممکن و بسیار سخت است.
۳. لینک سازی هدفمند:
برای رسیدن به صفحه اول گوگل و دریافت رتبه ۱ و همچنین رقابت با وب سایت های قدیمی تر باید لینک سازی خارجی را گسترش دهیم و همچنین استاندارد های سئو تکنیکالا را رعایت کنیم، محتوای مفید تولید کنیم و در شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشید.
کامنت مارکتینگ، فروم های تخصصی، خرید ریپورتاژ آگهی و … شامل موارد بک لینک می باشد.
نتیجه نهایی:
برای رسیدن به نتایج مطلوب باب میل خودتون و همچنین مواجه نشدن با جرایم سنگین گوگل از سئو کلاه سفید استفاده کنید.
مباحثی که بالا گفته شد را رعایت کنید تا به راحتی در سئو خود موفق باشید و سه نکته مهم و اصلی را فراموش نکنید: سئو تکنیکال، بازاریابی محتوا و لینک سازی هدفمند.
شما میتوانید مطالب بیشتر و آموزش های بیشتر را در رابطه با سئو، وردپرس، اخبار روز و … را در وب سایت www.seoinsite.ir مطالعه فرمایید.