قالب وردپرس افزونه وردپرس

استراتژی SEO چیست؟


استراتژی سئو سایت (که با عنوان های رویکرد سئو و استراتژی بهینه سازی سایت نیز شناخته می شود) پروسه ای از برنامه ریزی، تشریح و پیاده سازی مراحل طراحی شده ای است که منجر به ارتقا رتبه بندی وب سایت موردنظر در نتایج گوگل می شود.

به زبان دیگر، استراتژی های سئو همان اصولی هستند که از آن ها پیروی می کنید تا ترافیک ارگانیک بیشتری برای وب سایت خود به دست بیاورید.

مرحله ۱: تهیه یک لیست از کلمات کلیدی

بدون تعارف، تقریبا همه چیز در روند سئو، به کلمات کلیدی وابسته است. حال فکر می کنید اولین مرحله در روند یک استراتژی حرفه ای چیست؟ تحقیق کلمات کلیدی.

از روش های زیادی می توان تحقیق کلمات کلیدی را انجام داد؛ یکی از ساده ترین و مرسوم ترین آن ها استفاده از Google Suggestion است که از طریق آن می توان به عباراتی دست یافت که مردم ما بیشتر از هرچیزی با استفاده از آن ها در گوگل جستجو می کنند. تنها کافی است که عبارت کلیدی وب سایت مورد نظر را در گوگل جستجو کنید و مشاهده خواهید کرد که گوگل پیشنهاداتش را به شما ارائه می کند.

بنابراین، اولین قدمی که در تدوین استراتژی بهینه سازی سایت باید انجام دهید، تحقیق کلمات کلیدی است که باید با کلمات کلیدی طولانی شروع شود؛ برای پیاده سازی این پروسه، علاوه بر گوگل، می توانید از ابزارهای رایگانی که در این زمینه وجود دارند، استفاده کنید.

مرحله ۲: آنالیز صفحه اول گوگل

یکی از کلماتی که مدنظر دارید را از لیست انتخاب کرده و در گوگل سرچ کنید. در این مرحله باید از تجربه و هوش خود استفاده کنید. بررسی کنید که استراتژی وب سایت هایی که برای آن عبارت کلیدی در صفحه اول هستند، به چه صورت است. مثلا عنوان های آن ها را بررسی کنید تا متوجه شوید از چه دستورالعملی باید در روند کاری خود استفاده کنید.

مرحله ۳: تولید چیزی خاص یا متفاوت

در تدوین استراتژی بهینه سازی سایت، بعد از آنکه صفحه اول گوگل را بررسی کردید، حتما می خواهید محتوایی تولید کنید که بسیار بهتر از آن محتواهایی باشد که در صفحه اول حضور دارند. درست است؟

این کار خیلی خوبی است اما بعضی وقت ها بهتر است که به جای تولید محتوای بهتر، محتوایی تولید کنید که به طور کلی از دستورالعمل لینک های صفحه اول، پیروی نکند و کاملا متفاوت باشد.

این ترفند به محتوای شما کمک می کند تا در میان وب سایت های مختلف، خودنمایی کند و این خودنمایی کردن، سبب می شود تا نرخ کلیک، بازدید، نرخ تبدیل، رتبه بندی و … ارتقا پیدا کنند.

مرحله ۴: با رعایت اصول، بک لینک بسازید

چه بخواهید چه نخواهید، برای بهبود رنک سایت در نتایج جستجو، نیاز مبرم به ساخت بک لینک وجود دارد. در حقیقت، مراجع معتبری مثل ماز، هنوز هم بک لینک را قوی ترین عامل برای افزایش رتبه در گوگل می دانند.

پس، بک لینک ها یکی از فاکتورهای رتبه بندی به شمار می روند.

مسئله اصلی این است که چگونه باید بک لینک سازی را شروع کنیم که مشکلی برای استراتژی سایت ما به وجود نیاید؟

در یک توضیح کلی با مرتبط ترین سایت ها و حرفه ای ترین ها همکاری کنید.

مرحله ۵: بهینه سازی برای سئو داخلی

این مرحله بیشتر در مورد این است که محتوای سایت خود را برای سئو، بهینه سازی کنید. نکات، مفاهیم و تکنیک های سئو داخلی آنقدر زیاد است که نمی توان در بخش کوچکی از یک مقاله چیدمان استراتژی برای بهینه سازی سایت همه آن ها را بررسی کرد. به همین دلیل، تمرکزمان در این بخش را محدود به سئو محتوا می کنیم.

در این مرحله از تدوین استراتژی که مختص سئو محتواست، قرار نیست به چگونگی چگالی کلمات کلیدی بپردازیم؛ اکثر شما می دانید که چطور باید از کلمات کلیدی در متن محتوا استفاده کنید؛ یا اگر هم نمی دانید، با یک جستجوی ساده می توانید یاد بگیرید.


مرحله ۶: بهینه سازی برای هدف جستجوی کاربر

قطعا شمایی که در حال مطالعه این مقاله هستید، می دانید که محتوای یک صفحه باید تطابق بالایی با آنچه که کاربر می خواهد داشته باشد.استفاده درست از انواع جملات پرسشی می تواند برای فهم موتور جستجو از پاسخ های ارائه شده شما در مقاله تکنیک خوبی باشد. شما باید تلاش کنید گوگل متوجه چیستی مقاله و هدف آن شده و برای کاربرانش نمایش دهد.

مرحله ۷: کاری کنید محتوای شما فوق العاده به نظر برسد

به طور کلی، ظاهر و طراحی محتوا شاید کم ارزش ترین بخش روند تولید و بازاریابی محتوا باشد.

اما به هیچ عنوان به این معنی نیست که شما به طور کلی بیخیال طراحی و ظاهر محتوای سایتتان شوید.

مرحله ۸: ساخت لینک برای صفحات سایت

اکنون زمان آن رسیده است که فعالانه برای محتوایی که تولید کرده اید، لینک بسازید. به صورت دقیقتر، در این بخش از استراتژی بهینه سازی وب سایت ما قرار است ۳ متد از هزاران روشی که برای ساخت بک لینک وجود دارد را برای ساخت بک لینک به شما عزیزان ارائه کنیم.

شما می توانید از طریق ارسال ایمیل یا پل های ارتباطی که برخی از سایت های در سایتشان قرار می دهند، با آن ها تماس بگیرید و از آن ها به صورت خیلی حرفه ای درخواست کنید که به صفحه خاصی از وب سایت شما لینک بدهند.

در نظر داشته باشید که بیان این مطلب باید به گونه ای باشد که طرف مقابل تصور کند که با برندی حرفه ای روبروست و اگر لینکی به سایت شما بدهد، در واقع به چیزی با ارزش و مفید لینک داده است. به زبان دیگر شما باید خودتان را خیلی خاص جلوه دهید.

مرحله ۹: ارتقا و بروز رسانی محتوا

در حال حاضر، بروز رسانی محتوا نقش بسیار کلیدی در بهبود رنک سایت دارد.در نتیجه، شما از همان زمانی که تولید محتوای سایت خود را شروع کرده اید باید به فکر این باشید که قرار است این محتوا بعدا بروز شود. پس باید متن آن را به گونه ای تولید کنید که مشکلی در روند کاری آینده شما به وجود نیاید.